Pole magnetyczne

Home / Zabiegi rehabilitacyjne / Pole magnetyczne

Pole magnetyczne

Lecznicze zastosowanie zmiennego pola magnetycznego o bardzo niskich wartościach indukcji magnetycznej, oscylującej wokół wartości indukcji pola ziemskiego (30-70 µT), przyjęto określać nazwą magnetostymulacji.

Odpowiedni dobór wartości składowej elektrycznej pola i częstotliwości daje możliwość zastosowania tzw. pulsującego pola magnetycznego, wywołującego tężcowe skurcze mięśni dna miednicy. Elementami, na które pole magnetyczne działa bezpośrednio, są włókna ruchowe nerwów sromowych i trzewnych. Aktywacja pompy sodowo-potasowej i regulacja depolaryzacji neuronów ruchowych powodują torowanie impulsów w płytkach nerwowo-mięśniowych – wymuszają one skurcz mięśni w unerwionym obszarze.

Do leczenia nietrzymania moczu stosuje się tzw. fotel magnetyczny, w który wbudowany jest aplikator pola. Zabiegi ExMI (Extracorporeal Magnetic Innervation) prowadzi się w systemie monoterapii lub jako leczenie towarzyszące innym działaniom, np. ćwiczeniom lub terapii farmakologicznej. Wielu autorów podkreśla jej skuteczność, zwłaszcza w leczeniu wysiłkowego NTM, oraz łatwość zastosowania. Pulsujące pole magnetyczne przechodzi przez warstwy ubioru, zabieg nie zmusza pacjenta do krępującego rozebrania się.

Wielu autorów podaje, że ten rodzaj bodźca połączony z ćwiczeniami jest bardzo korzystnie postrzegany przez chore i w dość krótkim czasie daje obiektywną poprawę, zwłaszcza w przypadku wysiłkowego nietrzymania moczu.

Ludzkie ciało stanowi dobry przewodnik dla pola magnetycznego. W momencie przyłożenia wysokoenergetycznego, pulsacyjnego pola magnetycznego, tkanki organizmu są stymulowane w miarę penetracji tego pola w głąb organizmu. Zastosowanie wysokoenergetycznego pulsacyjnego pola magnetycznego pobudza komórki nerwowe, mięśnie oraz naczynia krwionośne. W przeciwieństwie do stymulacji elektrycznej działającej jedynie na powierzchni, stymulacja wywołana silnym polem magnetycznym przenika głęboko do wnętrza organizmu, pobudzając tkanki. Głębokość penetracji sięga do 10 cm.

Zabieg wykonywany jest przy użyciu pierwszego na rynku urządzenia magnetoterapeutycznego, za pomocą którego można uzyskać subiektywnie odczuwalną intensywność podczas stosowania, a także indukcję magnetyczną rzędu 2,5 tesli przy częstotliwości do 50 Hz.

Wysoko indukcyjny, głęboko penetrujący, pulsacyjny stymulator elektromagnetyczny SALUS-TALENT pozwala na miejscowe przyłożenie precyzyjnego pola elektromagnetycznego przenikającego warstwy odzieży, tkanek oraz kości, stymulując ściśle wyznaczony obszar w głębi ciała. Leczenie głęboką stymulacją elektromagnetyczną u pacjentów ze schorzeniami narządów ruchu oraz schorzeniami w zakresie miednicy mniejszej, daje bardzo szybkie działanie przeciwbólowe, a dzięki poprawie ukrwienie, również działanie przeciwzapalne.

Dla potrzeb urologii skonstruowano również płaskie miniaplikatory o powierzchni do kilku centymetrów kwadratowych, wklejane w bieliznę osobistą w okolicę krocza. Stymulacja polega na ciągłej ekspozycji (lub jedynie w nocy) narządów miednicy mniejszej. Taka forma stymulacji traktowana jest jako uzupełnienie innych działań zachowawczych. Korzystnych efektów biologicznych upatruje się we wpływie pola na strukturę błon biologicznych i na transport jonów oraz aktywność enzymatyczną eksponowanych tkanek.

Główne obszary zastosowań:

• Rehabilitacja
  • Medycyna sportowa
  • Neurologia
  • Ortopedia
  • Urologia
  • Ginekologia

Najczęstsze wskazania do terapii Salus – Talent :

Schorzenia kręgosłupa

• ostry/przewlekły ból odcinka krzyżowo-lędźwiowego (lumbago),
  • rwa kulszowa (ischialgia),
  • spondyloza (zmiany zwyrodnieniowe kręgów)
  • zaburzenia układu nerwowego:
  • uszkodzenie nerwów obwodowych.
  • rwa kulszowa,

• rozszczep kręgosłupa,

• zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego:

• zwyrodnienie stawów,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • ból odcinka szyjnego,
  • bark zamrożony (ograniczenie ruchów wskutek zmian zapalnych lub zwyrodnieniowych).
  • ostroga piętowa,
  • zapalenie powięzi podeszwowej

• zapalenie ścięgna Achillesa.

• rehabilitacja sportowa

• osłabienie/zanik mięśni.

• ból prostaty/zapalenie prostaty przewlekłe/

• nietrzymanie wysiłkowe moczu

• bóle w zakresie miednicy mniejszej

•                              Przeciwwskazania

Zabiegu nie należy przeprowadzać u pacjentek w ciąży, przy nowotworach i niewydolności układu krążenia. Przeciwwskazaniem jest też wysoka temperatura. Zabieg nie jest wskazany dla pacjentów posiadających metalowe implanty, rozrusznik serca, korzystających z pomp insulinowych lub pomp leków.