Rehabilitacja urologiczna

Home / Rehabilitacja urologiczna

Rehabilitacja medyczna (rehabilitacja lecznicza) to kompleksowe i zespołowe działanie na rzecz osoby niepełnosprawnej fizycznie lub psychicznie (lub z deficytem w ww. obszarach), które ma na celu przywrócenie tej osobie pełnej lub maksymalnej do osiągnięcia sprawności fizycznej lub psychicznej, a także zdolności do pracy oraz do brania czynnego udziału w życiu społecznym. Rehabilitacja jest integralną częścią procesu terapeutycznego, na równi z innymi metodami leczenia, współdecydującą o jego ostatecznej efektywności. Ze względu na zróżnicowanie oddziaływań, rehabilitacja jest często prowadzona przez interdyscyplinarny zespół terapeutyczny składający się z lekarzy różnych specjalności, fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, pielęgniarek, logopedów, psychologów, muzykoterapeutów itp.

Rehabilitacja urologiczna i uroginekologiczna, to niezwykle ważny element terapii, zajmujący się między innymi leczeniem powikłań pooperacyjnych takich jak: nietrzymanie moczu po zabiegach urologicznych, ginekologicznych, nietrzymanie moczu w trakcie ciąży i po porodzie, zaburzeniami erekcji, leczeniem zespołów bólowych miednicy mniejszej i narządów moczowo-płciowych. Obejmuje metody polegające na wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu oraz terapie manualne.

Podstawowe dolegliwości pacjentów po radykalnych operacjach prostaty to nietrzymanie moczu i zaburzenia potencji.

Badania dowiodły, iż największy możliwy do uzyskania postęp, jeżeli chodzi o nietrzymanie moczu po radykalnych operacjach stercza, osiąga sie w pierwszym roku po operacji. Okres powracania potencji podczas treningu moze wzrastać nawet do 3-4 lat po zabiegu.

W naszym Ośrodku wykonywane zabiegi rehabilitacyjne obejmujące:

• przygotowanie chorych przed zabiegami operacyjnymi radykalnej prostatectomii
  • nietrzymanie moczu po operacjach urologicznych
  • nietrzymanie moczu u osób uprawiających intensywnie sport
  • przygotowanie pacjentek do porodu
  • nietrzymanie moczu wysiłkowe, po porodach i operacjach w zakresie miednicy mniejszej oraz po niepowodzeniach po leczeniu operacyjnym
  • obrzęki kończyn w czasie ciąży i po porodzie
  • nietrzymanie moczu pochodzenia neurogennego oraz w pęcherzu nadreaktywnym, nie poddającym się leczeniu farmakologicznemu
  • nietrzymanie moczu, stolca i gazów w chorobach neurologicznych ( po udarach, stanach zapalnych układu nerwowego, SM, chorobie Parkinsona )
  • nietrzymanie moczu pourazowe
  • zaburzenia erekcji
  • zespoły bólowe miednicy mniejszej (bóle prącia, bóle stercza, bóle pochwy podczas stosunku, bóle sromu, bóle kości ogonowej)
  • popromienne i chemiczne zespoły bolesnego pęcherza oraz odbytnicy nie poddające sie leczeniu farmakologicznemu
    śródmiąższowe zapalenie pęcherza

Po wnikliwej analizie schorzenia przez urologa lub ginekologa oraz lekarza rehabilitacji, ustalamy sposób leczenia, które może obejmować zarówno ćwiczenia indywidualne jak i leczenie zabiegowe, w zakres którego wchodzą:

• ćwiczenia na specjalistycznym atlasie 6 S PRIAPOS ( Wg projektu Andros)
  • kinezyterapia
  • rehabilitacja manualna miednicy
  • elektrostymulację ETS, FES, NMES
  • biofeedback sEMG
  • laseroterapia
  • jonoforeza
  • masaż szwedzki, limfatyczny, izometryczny oraz masaż leczniczy

Zabiegi będą przeprowadzane przy użyciu nowoczesnego sprzętu rehabilitacyjnego pod opieką lekarza rehabilitacji medycznej, dr Hanny Wasilewskiej oraz udziale magistrów fizjoterapii.