Rehabilitacja urologiczna

Home / Rehabilitacja urologiczna

Rehabilitacja medyczna (rehabilitacja lecznicza) to kompleksowe i zespołowe działanie na rzecz osoby niepełnosprawnej fizycznie lub psychicznie (lub z deficytem w ww. obszarach), które ma na celu przywrócenie tej osobie pełnej lub maksymalnej do osiągnięcia sprawności fizycznej lub psychicznej, a także zdolności do pracy oraz do brania czynnego udziału w życiu społecznym. Rehabilitacja jest integralną częścią procesu terapeutycznego, na równi z innymi metodami leczenia, współdecydującą o jego ostatecznej efektywności. Ze względu na zróżnicowanie oddziaływań, rehabilitacja jest często prowadzona przez interdyscyplinarny zespół terapeutyczny składający się z lekarzy różnych specjalności, fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, pielęgniarek, logopedów, psychologów, muzykoterapeutów itp.

Rehabilitacja urologiczna i uroginekologiczna, to niezwykle ważny element terapii, zajmujący się między innymi leczeniem powikłań pooperacyjnych takich jak: nietrzymanie moczu po zabiegach urologicznych, ginekologicznych, nietrzymanie moczu w trakcie ciąży i po porodzie, zaburzeniami erekcji, leczeniem zespołów bólowych miednicy mniejszej i narządów moczowo-płciowych. Obejmuje metody polegające na wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu oraz terapie manualne.

Podstawowe dolegliwości pacjentów po radykalnych operacjach prostaty to nietrzymanie moczu i zaburzenia potencji.

Badania dowiodły, iż największy możliwy do uzyskania postęp, jeżeli chodzi o nietrzymanie moczu po radykalnych operacjach stercza, osiąga sie w pierwszym roku po operacji. Okres powracania potencji podczas treningu moze wzrastać nawet do 3-4 lat po zabiegu.

W naszym Ośrodku wykonywane zabiegi rehabilitacyjne obejmujące:

• przygotowanie chorych przed zabiegami operacyjnymi radykalnej prostatectomii
  • nietrzymanie moczu po operacjach urologicznych
  • nietrzymanie moczu u osób uprawiających intensywnie sport
  • przygotowanie pacjentek do porodu
  • nietrzymanie moczu wysiłkowe, po porodach i operacjach w zakresie miednicy mniejszej oraz po niepowodzeniach po leczeniu operacyjnym
  • obrzęki kończyn w czasie ciąży i po porodzie
  • nietrzymanie moczu pochodzenia neurogennego oraz w pęcherzu nadreaktywnym, nie poddającym się leczeniu farmakologicznemu
  • nietrzymanie moczu, stolca i gazów w chorobach neurologicznych ( po udarach, stanach zapalnych układu nerwowego, SM, chorobie Parkinsona )
  • nietrzymanie moczu pourazowe
  • zaburzenia erekcji
  • zespoły bólowe miednicy mniejszej (bóle prącia, bóle stercza, bóle pochwy podczas stosunku, bóle sromu, bóle kości ogonowej)
  • popromienne i chemiczne zespoły bolesnego pęcherza oraz odbytnicy nie poddające się leczeniu farmakologicznemu
    śródmiąższowe zapalenie pęcherza
  • choroba Peyroniego (stwardnienie plastyczne prącia)

Po wnikliwej analizie schorzenia przez urologa lub ginekologa oraz lekarza rehabilitacji, ustalamy sposób leczenia, które może obejmować zarówno ćwiczenia indywidualne jak i leczenie zabiegowe, w zakres którego wchodzą:

• ćwiczenia na specjalistycznym atlasie 6 S PRIAPOS ( Wg projektu Andros)
  • kinezyterapia
  • rehabilitacja manualna miednicy
  • elektrostymulację ETS, FES, NMES
  • biofeedback sEMG
  • laseroterapia
  • jonoforeza
  • fala uderzeniowa
  • głęboka magnetoterapia (Salus)
  • masaż szwedzki, limfatyczny, izometryczny oraz masaż leczniczy

Zabiegi będą przeprowadzane przy użyciu nowoczesnego sprzętu rehabilitacyjnego pod opieką magistrów fizjoterapii.